Online adverteren

Succes met Google Remarketing

Google RemarketingOnline adverteren op Google is een marketing techniek die al jaren zeer populair is in Nederland. Sinds een jaar of twee is het in Nederland ook mogelijk om retargeting toe te passen met Google remarketing. Met de feature van AdWords is het mogelijk om je bezoekers zo gericht mogelijk relevante advertenties te tonen. Sinds kort is deze feature nog gemakkelijker met een nieuwe koppeling tussen Google AdWords en Analytics.

Google AdWords remarketing

Je krijgt dagelijks bezoekers op je website, SEO bezoekers, Direct verkeer of Refferers. Maar niet al deze bezoekers converteren, terwijl ze toch interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Soms zijn er bepaalde aanbieding die je wilt tonen, of een boodschap tonen die de bezoeker als nog kan overtuigen. Met Google Remarketing kun je specifieke groepen bezoekers opnieuw bereiken met een advertentie op websites waar zij zich bevinden. Om retargeting zo gericht mogelijk toe te passen is het van belang om bezoekers op te splitsen in groepen op basis van producten/diensten of product categorieën, wel of niet geconverteerd. Wanneer deze bezoekers op jouw advertentie klikt moeten zij terecht komen op een specifieke pagina die aansluit op jouw banner.

Waarom remarketing?

Bezoekers die je website al eerder hebben bezocht, zijn meestal je ideale doelgroep. Door hun internetgedrag hebben ze immers al laten zien dat ze interesse hebben. Ze zijn echter nog niet overgegaan tot de gewenste actie. Door de niet converterende bezoekers te op nieuw te targetten blijf je “on the radar” bij de potentiële klant en kun je deze met gerichte advertenties verleiden tot een volgende stap in je funnel.

Hoe werkt Google Remarketing?

Om te beginnen moet je pixels plaatsen op de pagina’s waarvan je de bezoekers wilt targetten zodat deze bezoekers worden ‘gecookied’. Aan de hand van de geplaatste cookies kunnen de bezoekers worden ingedeeld in groepen, bij Google Remarketing worden dit ‘lijsten’ genoemd.

Wanneer ik voor een vakantie boeken bij Arke ben geweest wordt ik achtervolgt door mijn bestemming op diverse websites door middel van Google Remarketing.

Bij remarketing adverteren op Google is het sinds kort mogelijk een nieuwe manier om lijsten aan te maken te gebruiken. Lees hier het hulp artikel van Google. De cookies worden dan automatisch geplaatst op pagina’s en je lijsten maak je niet meer aan op basis van cookies maar op basis van pagina’s binnen Google Analytics. Het voordeel hiervan is dat je sneller, gerichter en eenvoudiger lijsten kan aanmaken en advertenties voor opstellen. Wanneer bezoeker product X ziet op jouw website en niet converteert kan je deze bezoekers dus retargetten met een advertentie gebaseerd op product X.

Het bereik van AdWords  Remarketing

Het bereik van Google remarketing is aanzienlijk groot. Je komt terecht op het content netwerk van Google wat een dekking heeft van ongeveer 90%. Daarnaast bereik je zoveel mensen als dat je zelf wilt. Aangezien je iedereen weer kan retargetten die op jouw website is geweest.  Let wel: Hoe meer verschillende lijsten je maakt hoe langer het duurt voordat je de resultaten goed kan meten.

Voorbeeld: Wanneer je een pagina target op je website met 100 unieke bezoekers per dag, heb je na een maand een bereik van 3000 bezoekers. Als je een CTR aan houd van ongeveer 1% betekent dit dat je 30 personen telkens terug krijgt. Wanneer je een conversie percentage hebt van 2% ben je dus bijna 2 maanden verder voor een conversie. Wel belangrijk te weten dat de click prijzen zo rond de 30 cent ligt bij remarketing. Beduidend lager dan bij het zoeknetwerk.

Remarketing zelf doen?

Uiteraard is het mogelijk om een Google Remarketing campagne zelf op te zetten. Echter is het aan te raden om hulp in te schakelen. Wij zijn gespecialiseerd in Google AdWords voor zowel het zoeknetwerk als het display netwerk. Daarnaast kan een van onze partners u helpen met het vormgeven van uw advertenties. Wilt u meer weten over Google remarketing of wat wij voor u kunnen betekenen? Vul dan hier ons contact formulier in.

Comments are closed.